Sundhedsguide: Sådan gavner sex din sundhed

Igennem mange år har debatten raset frem og tilbage om hvorvidt sex kunne betegnes som en reel motionform. Men uanset om man vil kalde det en ‘motionform’ eller blot en ‘aktivitet’, så er der ingen tvivl om at man kan gøre en del god for sin sundhed ved at holde sig seksuelt aktiv. Her kommer der derfor en kort guide til hvordan sex kan forbedre din sundhedstilstand.

1: Sex = øget kalorie forbrænding

Ny canadisk forskning har vist, at man ved sex forbrænder flere kalorier end ved at tage en rask gåtur. Helt præcist så forbrænder yngre mænd og kvinder i gennemsnit henholdsvis 4.2 og 3,1 kalorier i minuttet under sex. Det betyder at man forbrænder flere kalorier end ved at jogge. Men siden de fleste ikke har sex i flere timer så kan det bedre betale sig rent kaloriemæssigt at løbe en tur i skoven end at tage en time på lagnerne. I gennemsnit fandt den canadiske undersøgelser at folk havde sex i 24,7 minutter i gennemsnit.

2: Sex = øget smidighed

En anden gavnlig sundheds effekt man kan opnå ved at dyrke sex er øget smidighed, hvilket i sig selv kan være med til at øge ens sundhed og forebygge skader. Blandt andet bruger flere og flere danskere sexlegetøj i soveværelset og her er værker Karma Sutra et værk som mange danskere vælger at udforske, og siden mange af værkets øvelser kræver stor smidighed, så kan man på denne måde øge sin egen smidighed og dermed også sin egen sundhed. Hvis du selv er på udkig efter noget spændende sexlegetøj eller anden inspiration til soveværelset så kan du finde det her.

3: Sex = øget lykke

Men den største og mest sundheds gavnlige effekt ved at være seksuelt aktivt er at man ved sex får udløst en lang række transmitterstoffer som adrenalin og dopamin i hjernen, der både får hjertet til at slå hurtigere, men vigtigst af alt givet øgede mængder af dopamin og serotonin i hjernen os en større følelse af selvtillid og lykke hvilket i sig selv er den bedste virkning mod at udvikle en lang række lidelser såsom angst og depression.

Så hvis man vil styrke sit psykiske helbred og måske i mindre grad sin smidighed er en god, og sjov måde at gøre dette på ved at få gang i sexlivet.

Sådan styrker du dit mentale helbred med håndarbejde

Vi har tidligere her på side beskrevet nogle af de mange fysiske fordele der kan være ved at strikke. Hvis du ikke blev helt overbevist så kommer der her yderligere tre måder, hvorpå håndarbejde kan være med til at styrke dit helbred og modvirke sygdomme.

1: Strikning reducerer angst

Ens mentale helbred er ligeså vigtigt som ens fysiske helbred, og disse to hænger naturligvis langt hen ad vejen sammen. Men selvom man er i fysisk god form, så kan man stadig kæmpe med en række psykiske problemer eller skavanker, som kan have en stor indvirkning på ens dagligdag. En af de hyppigste folkesygdomme herhjemme er social angst – dvs. frygten for at deltage i sociale begivenheder hvor der er mange mennesker. Men her viser flere undersøgelser rent faktisk at strikning kan modvirke denne tendens. Grunden til dette skyldes at man skal holde både hænder og hovedet i gang imens man tæller og strikker og dette gør, at man kommer til at slappe mere af. Derudover er man ikke så optaget at man i de fleste tilfælde ikke kan følge med i en almindelig samtale, så på den måde kan man hele tiden springe ind og ud af en samtale.

2: Strikeprojekter kan genopbygge selvtillid

En anden positiv effekt ved en hobby som strikning er at det er bevist at opbygge en stor selvtillid hos den eller de strikkende. Årsagen til dette er at man kan bruge sit strikketøj til noget bagefter enten hjemme hos en selv eller man kan give det som en gave til nogle man holder af, og derfor føler mange der strikker en større selvtillid efter at have strikket en trøje eller lignende. Årsagen er derfor rent psykologisk, at man kan forholde sig til et simpelt succeskriterium.

3: Strikning reducerer chancerne for demens og søvnløshed

En sidste grund til at tage strikkepinden i den anden hånd og lære at strikke og hækle er at strikning er neuroprotektiv hvilket betyder at det kan modvirke forekomsten og udviklingen af demens. Et nyligt forskningsprojekt fra forskeren Yonas Meda MD viste at strikning kunne modvirke dannelsen af demens med helt op til 50%.

Derudover kan strikning også modvirke søvnløshed da ens krop reagerer på det bløde garn imod ens hud imens de mange små bevægelser og tællen går en naturligt træt. Et britisk forskningsprojekt fandt således at 100% af alle søvnløse oplevede forbedret nattesøvn efter at have deltaget i et forløb der indeholdte strikning.

Hvis du selv kunne tænke dig at strikke kan du finde et stort udvalg af garn og strikkeartikler på denne side.

Sådan kommer du muskelspændinger til livs – guide til brug af foam roller

Til dem der endnu ikke har stiftet bekendtskab med ordet ”foam rolling” og betydningen af dette ord, skal det forstås at man aktivt selv massere ens muskler ved brug af en foam rolle. En foam rolle er et billigt alternativt til massage eller andre fysioterapeutiske behandlinger. Læs videre “Sådan kommer du muskelspændinger til livs – guide til brug af foam roller”

Sådan hjælper du kroppen til at restituere hurtigt

Det eneste der er ligeså vigtigt som at motionere er at restituere. Desværre er der rigtigt mange danskere, der glemmer dette hver dag,  og det betyder, at de ikke kan yde det maksimale, når de træner og at chancerne for at få alvorlige skader øges betragteligt. Hvis du gerne vil udgå dette, så kommer der her 4 gode råd til, hvordan du kan hjælpe din krop til at restituere hurtigt. Læs videre “Sådan hjælper du kroppen til at restituere hurtigt”

Vil du arbejde med din passion og gøre en forskel?

I dag er mad blevet en religion for mange danskere, som bruger den som rettesnor for tilværelsen, som var det en trosretning. En stor del af danskerne har taget aktive valg om, hvilken tilgang, de vil have til deres mad – skal det være økologisk? Skal det være gluten- og laktosefri? Skal det være paleo? Eller måske vegetarisk? Læs videre “Vil du arbejde med din passion og gøre en forskel?”

Få det maksimale ud af din løbetur – 4 råd til at optimere dine løbeture

Løb er suverænt danskernes mest populære motionsform. Og det er med god grund. Løb er godt for hele kredsløbet, det stiller ikke store krav til motorikken og det forbedrer hurtigt din sundhed mærkbart.

Hvis du selv skal i gang med at løbe her inden sommer eller allerede løber flere gange om ugen, så kommer der her en kort guide til hvordan du kan få det maksimale ud af dine løbeture.

Planlæg dine løbeture

Det vigtigste i forhold til at komme i form er at man rent faktisk kommer ud af døren. Derfor er det vigtig, at man i en travl hverdag, sørger for at planlægge sine løbeture og afsætter tid til det. Planlæg derfor hvornår du løber på hvilke dage. Er det, det første du gør når du kommer hjem fra arbejde, eller løber du først efter aftensmaden? Under alle omstændigheder hjælper planlægningen med at få dig ud af døren!
Læs videre “Få det maksimale ud af din løbetur – 4 råd til at optimere dine løbeture”

Hvorfor hurtig og billig mad faktisk er det dyreste i længden

Et par avocadoer i supermarkedet står dig i 15-20 kroner, hvis de skal være økologiske.

På samme tid kan du få en hamburger på McDonalds eller Burger King til bare 10 kroner.

Så hvordan kan den billige mad nogensinde blive til den dyre løsning? Læs videre “Hvorfor hurtig og billig mad faktisk er det dyreste i længden”