Få det maksimale ud af din løbetur – 4 råd til at optimere dine løbeture

loebetraening

Løb er suverænt danskernes mest populære motionsform. Og det er med god grund. Løb er godt for hele kredsløbet, det stiller ikke store krav til motorikken og det forbedrer hurtigt din sundhed mærkbart.

Hvis du selv skal i gang med at løbe her inden sommer eller allerede løber flere gange om ugen, så kommer der her en kort guide til hvordan du kan få det maksimale ud af dine løbeture.

Planlæg dine løbeture

Det vigtigste i forhold til at komme i form er at man rent faktisk kommer ud af døren. Derfor er det vigtig, at man i en travl hverdag, sørger for at planlægge sine løbeture og afsætter tid til det. Planlæg derfor hvornår du løber på hvilke dage. Er det, det første du gør når du kommer hjem fra arbejde, eller løber du først efter aftensmaden? Under alle omstændigheder hjælper planlægningen med at få dig ud af døren!

Varier dine løberuter

En anden ting der er vigtigt er at have forskellige løberuter. Her gælder det både om at have ruter med forskellig distance for eksempel en rute på 2 kilometer, en på 4 km. og måske en på 8 eller 10km. Som nævnt før er det vigtigste at du kommer ud af døren. Men derfor kan det godt hænde at energien ikke altid er den samme når du kommer hjem fra arbejde. Derfor er det en god ide at have ruter med forskellig længde så du kan tilpasse det efter din tid og energiniveau.

Varierer dit løbeunderlag

En anden ting er at sørge for at løbe på både hårdt underlag som asfalt og et blødt underlag som du finder i skoven. Variationen er med til at sørge for at dine knæ ikke bliver overbelastede, da knæene absorberer belastningen fra bløde og hårde overflader vidt forskelligt. Ved at variere underlaget er du med til at styrke dit knæ og forebygge skader.

Få dig et par ordentlige løbestrømper  

Dine løbestrømper er ligeså vigtig som dine løbesko. Det lyder banalt men det er bedre at bruge et par rigtige løbestrømper, end de traditionelle tennissokker. Løbestrømperne er med til at sikre, at dine fødder kan ånde er med til at forbedre blodcirkulationen ude i fødderne. De fleste har sikkert prøvet at måtte standse op fordi foden ’sov’ halvvejs på løbeturen, på grund af mangel på blod. Ved at bruge et par løbestrømper vil du forbedre blodcirkulationen til fødderne og slippe for at holde en uønsket pause – midt i det hele.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.