Sådan holder du dig fit for fight som pensionist

Vil du gerne være sund og rask resten af livet? Det vil de fleste. Mange begynder at få problemer med helbredet når de bliver ældre, men det behøver ikke at være sådan.

Det er muligt at komme i bedre form, blive sundere og stærkere som pensionist end du har været tidligere, det kræver bare at du ved hvad du gør.

I denne artikel vil du lære de 5 vigtigste ting du skal gøre for at holde dig sund og rask, når alderen har passeret 60.

Hav det rigtige mindset

Langt de fleste tror at man ikke længere kan noget når man er gammel.

Det er noget være vrøvl:

Det er korrekt at du mister muskelmasse og din knoglemasse begynder at svinde, men det kan du påvirke meget med styrketræning

Du opnår resultater ligeså hurtigt, som folk der er yngre, forskellen for nogle er at deres startpunkt er dårligere end hvis du havde været 20 år.

Styrketræning er også for ældre

Hvis du gerne vil kunne lege med dine børn, bevæge dig uden problemer og se godt ud, så skal du styrketræne.

Nu tænker du sikkert:

Hvordan styrketræner jeg når jeg ikke er ung længere?

Det er meget på samme måde, som hvis du havde været yngre, hvor du skal have fokus på øvelser som dødløft, squat, bænkpres eller en romaskine.

Hvis ikke du har erfaring med styrketræning, så få en personlig træner til at hjælpe dig eller læs nogle af de mange tests derude.

Teknikken er alfa omega

Den korrekte teknik når du træner er selvfølgelig vigtig når du er ung, men det er især vigtigt når du er blevet ældre.

Årsagen til at det er ekstra vigtigt er at du lettere får skader, når du bliver ældre, hvorfor teknikken er korrekt.

Få derfor en personlig træner til at hjælpe dig med teknikken i starten.

Hvis du vælger en romaskine

Der findes 10-15 forskellige modeller på markedet til hjemmebrug i Danmark. Som ældre kan det være en fordel at vælge den rigtige model, da man nemt kan få ondt i ryggen og kroppen af den forkerte.

Du kan læse dig til en guide og test her.

Det er lettere at spise sundt end du tror

De fleste har en forkert opfattelse af, hvordan man spiser sundt.

Det som du skal gøre for at spise korrekt er:

  1. Brug en BMR beregner til at bestemme, hvor mange kalorier du skal have.
  2. Spis 2 gram protein pr kg kropsvægt
  3. Få 25-30% af dine kalorier fra fedt
  4. Få resten af dine kalorier fra kulhydrater

De rigtige kosttilskud kan gøre forskellen

Størstedelen af at leve sundt uanset alderen er at spise korrekt, træne og have det rigtige mindset, men de rigtige supplementer kan booste dine resultater.

Nu tænker du sikkert:

Hvilke supplementer er pengene værd?

Du skal holde dig fra størstedelen af alle supplementer, men de følgende 3 gør en forskel:

  • Kreatin: Kreatin kan være med til at øge din muskelmasse og øge din styrke, hvilket er super vigtigt især når du bliver ældre, hvor muskelmassen svinder.
  • Glucosamin: Hvis du har problemer med ledsmerter, så er det bevist at glucosamin, kan mindske smerten, og give dig sundere led. Du kan læse mere om glucosamin her.
  • Multivitan tilskud: Alle bør tage et multivitamin supplement, men især når du bliver ældre er det vigtigt at din krop har nok vitaminer og mineraler.